OGÓLNIE O LPG

 LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas), gazol - wspólna nazwa mieszaninpropanu i butanu (w ró┼╝nych proporcjach). U┼╝ywany jako gaz, ale przechowywany w pojemnikach pod ci┼Ťnieniem jest ciecz─ů. Stosowany jest g┼éównie jako:

  • paliwo do zasilania ró┼╝nego rodzaju urz─ůdze┼ä grzewczych,
  • paliwo stosowane w wielu procesach przemys┼éowych,
  • paliwo silnikowe,
  • paliwo spalane w domowych kuchenkach gazowych,
  • gaz no┼Ťny do kosmetyków w aerozolu.
LPG uzyskiwany jest jako produkt uboczny przy rafinacjiropy naftowej. Niewielkie jego ilo┼Ťci otrzymuje si─Ö tak┼╝e ze z┼éó┼╝ gazu ziemnego, zwykle na pocz─ůtku uruchamiania nowego odwiertu.
LPG jest gazem w temperaturze pokojowej przy normalnym ci┼Ťnieniu. W temperaturze pokojowej ulega on skropleniu przy ci┼Ťnieniu od 2.2 do 4 atm. Do butli jest pompowany przy ci┼Ťnieniu rz─Ödu 6 atm. Butle, w których si─Ö go przechowuje i transportuje, nape┼énia si─Ö zwykle do 85% obj─Öto┼Ťci, aby unikn─ů─ç rozerwania butli przez rozszerzaj─ůc─ů si─Ö przy zmianie temperatury ciecz.
LPG zosta┼é otrzymany po raz pierwszy w 1910 r. przez doktora Waltera Snellinga, a w handlu pojawi┼é si─Ö w roku 1912 - jako wygodne i w miar─Ö bezpieczne paliwo do przeno┼Ťnych kuchenek gazowych.

LPG jako paliwo nap─Ödowe
W wielu krajach wzrasta popularno┼Ť─ç LPG jako paliwa silnikowego, zw┼éaszcza w Europie (g┼éównie w Holandii, Polsce, Belgii, W┼éoszech, Wielkiej Brytanii) oraz w Indiach i Korei.
Liczba oktanowa LPG wynosi 90-120, cho─ç do oceny w┼éasno┼Ťci antystukowych tego paliwa stosuje si─Ö cz─Ö┼Ťciej liczb─Ö metanow─ů, która dla LPG stosowanego do nap─Ödu samochodów mie┼Ťci si─Ö w granicach 60-80.
LPG stosowany jest g┼éównie jako ┼║ród┼éo zasilania silników benzynowych, zarówno ga┼║nikowych jak i z jedno i wielopunktowymi uk┼éadami wtryskowymi. Korzystanie z LPG wymaga zainstalowania do┼Ť─ç kosztownej instalacji (od 1500 do 4000 z┼é). Samochody zaopatrzone w t─Ö instalacj─Ö musz─ů te┼╝ cz─Ö┼Ťciowo korzysta─ç z benzyny, gdy┼╝ ze wzgl─Ödów technicznych rozruch i rozgrzanie silnika powinno odbywa─ç si─Ö przy zasilaniu benzyn─ů. Bardziej zaawansowane technicznie instalacje do LPG automatycznie prze┼é─ůczaj─ů si─Ö z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej temperatury i pr─Ödko┼Ťci obrotowej. W mniej zaawansowanych istnieje konieczno┼Ť─ç r─Öcznego prze┼é─ůczania zasilania z benzyny na LPG.
Instalacj─Ö LPG mo┼╝na równie┼╝ zastosowa─ç w samochodach z silnikiem dwusuwowym, oraz z silnikiem Diesla.
G┼éównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego cena wynosz─ůca w Polsce ok. 45% ceny benzyny bezo┼éowiowej. W wielu krajach, m.in. w Holandii i Belgii, paliwo to jest promowane jako bardziej ekologiczne od benzyny.
Instalacje gazowe dzieli si─Ö na tzw. generacje. W styczniu 2006 r. istnia┼éo 5 typów instalacji zasilanych LPG:
  • I - instalacja mieszalnikowa (podci┼Ťnieniowa lub nadci┼Ťnieniowa) bez regulacji sk┼éadu.
  • II - instalacja mieszalnikowa (podci┼Ťnieniowa lub nadci┼Ťnieniowa) z elektroniczn─ů regulacj─ů sk┼éadu mieszanki.
  • III - instalacja wielopunktowa, o ci─ůg┼éym zasilaniu gazem w fazie lotnej.
  • IV - instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory (pot. wtryskiwacze).
  • V - instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciek┼éej.
Zalety instalacji LPG
  • Instalacja LPG jest niskoci┼Ťnieniowa, a wi─Öc zbiornik jest lekki.
  • Sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosowa─ç si─Ö do pracy na LPG.
  • LPG zawieraj─ůc w─Öglowodory o krótszym ┼éa┼äcuchu wydzielaj─ů mniej gazów cieplarnianych ni┼╝ benzyna.
  • LPG jest w Polsce du┼╝o ta┼äszy ni┼╝ benzyna, st─ůd tak znaczne zainteresowanie w Polsce tym paliwem.

Wady instalacji LPG
  • zalecane jest (zw┼éaszcza zim─ů) uruchomienie silnika na benzynie,
  • wi─Öksza ilo┼Ť─ç pary wodnej sprzyja korozji uk┼éadu wydechowego,
  • butla ogranicza funkcjonalno┼Ť─ç samochodu,
  • wi─Öksze s─ů koszty przegl─ůdów i serwisowania,
  • zbyt rzadkie korzystanie z uk┼éadu zasilania benzyn─ů powoduje awarie pompy paliwa,
  • w instalacjach starszych (podci┼Ťnieniowych - I i II generacji) istnia┼éo ryzyko fali wstecznej w kanale ss─ůcym, st─ůd konieczny metalowy kolektor dolotowy i uk┼éad zapobiegaj─ůcy uszkodzeniu obudowy filtru powietrza ("kominek"),
  • wy┼╝sza temperatura spalania ni┼╝ benzyny powoduje szybsze zu┼╝ycie silnika - jeden z mocno rozpowszechnionych mitów na temat instalacji LPG, temperatura spalania w g┼éównej mierze zale┼╝y od sk┼éadu mieszanki (a wi─Öc prawid┼éowej regulacji instalacji LPG) a nie od zastosowanego paliwa,
  • nieprawid┼éowo skonfigurowana instalacja LPG mo┼╝e powodowa─ç uszkodzenia uk┼éadu wydechowego (np. sondy lambda lub katalizatora).
┼╣ród┼éo „http://pl.wikipedia.org/wiki/LPG
 


// //