OGÓLNIE O CNG

 CNG (ang. Compressed Natural Gas) jest to paliwo - gaz ziemny w postaci spr─Ö┼╝onej do ci┼Ťnienia 20-25 MPa. S┼éu┼╝y do nap─Ödu pojazdów silnikowych zarówno z zap┼éonem iskrowym jak i z samoczynnym. Na ┼Ťwiecie je┼║dzi ponad 4 miliony samochodów zasilanych spr─Ö┼╝onym gazem ziemnym. Funkcjonuje ponad 8000 stacji zasilanych tym paliwem.

Warto┼Ť─ç energetyczna 1 m3 w warunkach normalnych (Nm3) jest w przybli┼╝eniu równa 1 litrowi benzyny. Masa 1 Nm3 gazu ziemnego wynosi w przybli┼╝eniu 0,7 kg i jest uzale┼╝niona od sk┼éadu gazu.
┼Üwiatowym liderem w liczbie samochodów nap─Ödzany CNG jest Argentyna. Wed┼éug danych „The Gas Vehicle Report” w Argentynie znajduje si─Ö 1 400 000 tego typu pojazdów. Na drugim miejscu znajduje si─Ö Brazylia z 921 tysi─ůcami samochodów na CNG, na trzecim za┼Ť Pakistan z 475 tysi─ůcami samochodów. Polska zajmuje odleg┼ée miejsce z 771 pojazdami nap─Ödzanymi CNG. Najwi─Öcej - 40 autobusów zasilanych CNG je┼║dzi obecnie w Rzeszowie oraz mi─Ödzy innymi w Radomiu, gdzie jest ich 25. Aktualnie w 23 polskich miastach porusza si─Ö 272 autobusy zasilane tym paliwem.

CNG w USA
Na rynku ameryka┼äskim od dawna s─ů sprzedawane samochody zasilane gazem ziemnym. W Stanach Zjednoczonych, jako zach─Öt─Ö do kupna samochodów zasilanych gazem ziemnym, wprowadzono wiele znacz─ůcych ulg podatkowych:
  • obni┼╝enie podatku „autostradowego” na CNG i LPG,
  • zwrot 80% ró┼╝nicy kosztów pojazdu (lub przeróbki),
  • ulgi podatkowe za ci─Ö┼╝arówki (do 50 000 USD) i za stacj─Ö tankowania (do 100 000 USD).
Efektem prowadzonej polityki fiskalnej jest:
  • 130 000 pojazdów zasilanych CNG (NGVs - Natural Gas Vehicles) oraz LPG,
  • ponad 1 300 stacji tankowania CNG.
Ameryka┼äski akt legislacyjny Clean Air Act zak┼éada zwi─Ökszenie do 2010 r. liczby pojazdów CNG i LPG do 4 mln.
Ambitny program wykorzystania pojazdów CNG przedstawi┼éa ameryka┼äska poczta (USPS – US Postal Service), która ma najwi─Öksz─ů flot─Ö pojazdów cywilnych na ┼Ťwiecie. W latach 1991-1996 zaadaptowano do zasilania CNG 7 300 tzw. pojazdów wieloletniej eksploatacji (LLVs). Okaza┼éo si─Ö jednak, ┼╝e podzespo┼éy jakimi wówczas dysponowano by┼éy zawodne. Samochody by┼éy dwupaliwowe, ale stopie┼ä wykorzystania CNG nie by┼é wysoki. Zdecydowano si─Ö wówczas na modernizacj─Ö tych pojazdów i skupienie ich eksploatacji w pobli┼╝u stacji tankowania. W 1998 roku poczta otrzyma┼éa specjalne fundusze na monta┼╝ os┼éon zbiorników ci┼Ťnieniowych oraz dwóch zbiorników w ka┼╝dym poje┼║dzie. Firma ta w dalszym ci─ůgu wykazuje zainteresowanie CNG.
Problemy
Zasadnicze problemy przy zasilaniu CNG polegaj─ů na:
  • konieczno┼Ťci instalacji butli wysokoci┼Ťnieniowych (a przez to do┼Ť─ç ci─Ö┼╝kich)
  • w─ůtpliwej op┼éacalno┼Ťci w przypadku zastosowania dla silnika z zap┼éonem samoczynnym.
  • konieczno┼Ť─ç zabudowania iskrowego uk┼éadu zap┼éonowego w przypadku monta┼╝u w silniku z zap┼éonem samoczynnym
S─ů kraje, gdzie produkowano i stosowano silniki o zap┼éonie iskrowym o du┼╝ej pojemno┼Ťci skokowej (szczególnie rynek USA). Tam zastosowanie instalacji CNG ma du┼╝e znaczenie praktyczne.
W krajach, gdzie wyst─Öpuje silna dominacja silników diesla w transporcie zastosowanie zasilania CNG jest bardziej problematyczne.
┼╣ród┼éo „http://pl.wikipedia.org/wiki/CNG
 


// //